A polikarbonát fényszórók pár év után szinte kivétel nélkül bemattulnak és megsárgulnak, a fényerő akár 60-70%-kal is visszaeshet, emiatt sötétben már alig tud világítani, és a műszaki vizsgán is egyre több autó megbukik emiatt.
A gőzölős fényszóró polírozás ezt a gondot tudja igazán látványosan és gyorsan orvosolni – sokszor tartósabb eredménnyel, mint a sima csiszolás-polírozás –, feltéve persze, hogy hozzáértő kéz végzi a munkát.
Főbb tudnivalók
- A gőzölős fényszóró polírozás gyors, látványos megoldás a matt, sárgult lámpákra
- Profi kivitelezéssel, UV-védő bevonattal, garázsban tárolás esetén 4–5 év tartósság érhető el
- A házilagos acetonos módszer veszélyes és gyakran végleg tönkreteszi a búrát
- Hagyományos csiszolás + védőlakk hosszú távon általában tartósabb
- Belső károsodás, hámló tükörfelület esetén csak a csere segít
- A jól felújított fényszóró műszaki vizsgán is átmegy, és jelentősen növeli az éjszakai biztonságot
- Budapesten és környékén mobil kiszállással is megoldható a felújítás
Mi az a gőzölős fényszóró polírozás?
A gőzölős fényszóró polírozás lényege egy kontrollált vegyi-hő eljárás: egy speciális reaktiváló folyadékot melegítünk fel egy zárt készülékben, az így keletkező gőz finoman „meglágyítja” a polikarbonát búra eloxidálódott, karcos külső rétegét, amitől az szó szerint kisimul és visszanyeri az eredeti átlátszóságát – mindezt úgy, hogy csiszolópapírt vagy polírozó gépet sem kell elővenni.
Előnyök és hátrányok
A gőzölés legnagyobb erőssége, hogy 20–30 perc alatt olyan hatás érhető el, mintha új lámpánk lenne, és mivel a pára minden apró résbe bejut, a legelborultabb, bordás vagy mélyen sarkos fényszórók is egyenletesen, kristálytisztán jönnek ki.
A buktató viszont az, hogy ha valaki túlzásba viszi az anyag erősségét vagy az expozíciós időt, a műanyagban belső feszültség alakul ki, és 3–6 hónap múlva megjelennek azok a hajszálrepedések, amelyektől a búra menthetetlenül tönkremegy.
Gőzölős vagy hagyományos polírozás?
A hagyományos módszer több lépcsős nedves csiszolással és gépi polírozással dolgozik, majd UV-álló védőlakkal zárja a felületet, ezért szakembernél általában 4–5 évig is szép marad.
A gőzölős fényszóró felújítás gyorsabb, de csak akkor tartós, ha profi anyagot és pontos technikát alkalmaznak – különben a lámpa hamarabb megy tönkre, mint a felújítás előtt.
Hogyan zajlik a professzionális gőzölős fényszóró polírozás?
1. Előkészítés és maszkolás
Először alaposan megtisztítjuk és zsírtalanítjuk a lámpát, leragasztjuk a környező karosszériaelemeket, hogy a gőz ne károsítsa a fényezést.
2. A gőzölés
A speciális reaktiváló folyadékot egy zárt rendszerű gőzölő készülékben melegítjük, a gőzt egyenletesen áramlik a felületre, a polikarbonát felső rétege néhány másodperc alatt kisimul és visszanyeri az eredeti átlátszóságot.
3. Utókezelés és védelem
Hűlés után szükség szerint finoman polírozunk, majd UV-álló nanobevonattal vagy védőlakkal zárjuk a felületet – ez a lépés dönti el, hogy meddig marad szép a lámpa.
Gőzölős fényszóró polírozás házilag – inkább ne kockáztasson
A YouTube-on népszerű „gőzköcsög” és acetonos bögre módszer látványos, de rendkívül veszélyes: az acetongőz gyúlékony, belélegezve mérgező, és ha túl közel vagy túl sokáig tartja a forrást, a műanyag visszafordíthatatlanul eldeformálódik, megrepedezik.
Ha mégis otthon próbálkozik valaki, csak kifejezetten fényszóró-gőzölésre gyártott készletet használjon, jól szellőző helyen, védőfelszerelésben – de még akkor is vállalja a kockázatot, hogy a drága lámpabúra végleg tönkremegy.
Mikor nem segít már a polírozás sem?
Ha a fényszóró belül párásodik, a tükörbevonat lejön, vagy mély repedések vannak a búra belsejében, vagy a fény szórása már szabálytalan és vakít – akkor sajnos csere az egyetlen megoldás. Ilyenkor a polírozás csak pénzkidobás lenne.
Gyakori kérdések a gőzölős fényszóró polírozásról
Mennyi ideig tart a gőzölős fényszóró polírozás hatása? Professzionális anyagokkal, UV-védő bevonattal, az autót garázsban tárolva és 4–5 év is lehet, utána érdemes egy könnyű polírozással felfrissíteni.
A gőzölős vagy a hagyományos polírozás tartósabb? Hosszú távon a védőlakkal záródó hagyományos csiszolás-polírozás a tartósabb, de a gőzölés gyorsabb és szebb azonnali eredményt ad.
Biztonságos-e acetongőzzel fényszórót felújítani? Csak ellenőrzött körülmények között, megfelelő szellőzés és védőfelszerelés mellett – házilag erősen ellenjavallt.
Műszaki vizsgán átmegy-e a gőzöléssel felújított fényszóró? Igen, ha a fényerő és a fényminta megfelelő, és a búra külső felülete tiszta, repedésmentes – a vizsgáztatók csak a végeredményt nézik.
Lehet-e minden típusú műanyag fényszórót gőzölni? A legtöbb modern polikarbonát búrát igen, de a nagyon vékony, gyári védőréteg nélküli vagy már korábban rosszul kezelt lámpáknál nagyobb a kockázat.
Ha matt, sárga, homályos fényszórók miatt nem lát este rendesen, vagy már a műszaki előtt áll, ne kísérletezzen – Szélvédős Feri és csapata Budapesten és környékén akár mobil kiszállással is vállalja a biztonságos, garanciás gőzölős fényszóró polírozást úgy, hogy az autója 1-2 órán belül újra tökéletes fényt adjon.
Fotó: freepik